Veelgestelde vragen2023-06-23T07:58:51+00:00

Veelgestelde vragen

We begrijpen dat u mogelijk vragen heeft over onze procedure, tarieven of andere aspecten van onze diensten.

Maak u geen zorgen, wij zijn er om u te helpen.
De meest gestelde vragen hebben wij op deze pagina samengevoegd, zo kan u misschien al een antwoord vinden op uw vraag.

Mocht u toch nog een andere vraag hebben voor ons, aarzel zeker niet om ons te contacteren.

Wat is het asbestattest?2023-06-06T11:43:31+00:00

Het asbestattest is het resultaat van een asbestinventaris, die wordt opgemaakt door een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie kortweg (ADI).

Die zal daarbij in hoofdzaak gebruik maken van meetapparatuur en visuele observaties. Het asbestattest zal dus geen melding maken van ingesloten asbesthoudende materialen.

De ADI moet n.a.v. zijn werkzaamheden alle geldende voorschriften naleven, in het bijzonder deze bepaald in het inspectieprotocol.

De deskundige zal vervolgens zijn opmetingen ingeven in een OVAM-databank. Op basis van die gegevens zal dan een attest kunnen worden gegenereerd.

In dit attest krijgt een gebouw de stempel “ASBESTVEILIG” of “NIET-ASBESTVEILIG”.

Asbestveilig is niet hetzelfde als asbestvrij. Indien asbest hechtgebonden is, en nog in goede staat verkeert, vormt dit niet onmiddellijk een risico.

De bedoeling is echter de koper te informeren zodat hij er bij eventuele renovatiewerken rekening mee kan houden. Er wordt tevens advies gegeven hoe u het aanwezige asbest kan beheren of verwijderen.

Wanneer is een asbestattest verplicht?2023-06-06T11:43:58+00:00

Voor het verplicht beschikken over een asbestinventarisattest, of kortweg asbestattest, wordt een tweetrapsraket gebruikt. In eerste instantie wordt gewerkt via een informatieplicht bij verkoop en daarnaast geldt een algemene verplichting tegen 31 december 2031.

Een cruciaal element waar voor beide verplichtingen rekening mee moet worden gehouden is het criterium ‘toegankelijke constructies met risicobouwjaar’.  Onder het risicobouwjaar wordt verstaan: bouwjaar 2000 of ouder. Concreet is het verplichte asbestattest niet van toepassing op panden met een bouwjaar vanaf 2001 en recenter. Behoudens bewijs van het tegendeel geldt het jaar van opname in het kadaster als bouwjaar.

Belangrijk: de verplichtingen zijn niet beperkt tot residentieel vastgoed! Ze gelden ook voor winkels, horeca, kantoren, industriegebouwen, …

Informatieplicht bij verkoop 

Er is een informatieplicht bij de verkoop van een constructie met bouwjaar 2000 of ouder. Idem bij de vestiging of de overdracht van een recht van vruchtgebruik, een recht van erfpacht, een opstalrecht of een zakelijk recht van gebruik. Erfenissen, schenkingen en onteigeningen zijn evenwel niet onderworpen aan de informatieplicht.

Onderhandse verkoopovereenkomst

Concreet moet de verkoper bij het sluiten van een onderhandse verkoopovereenkomst aan de kandidaat-koper de inhoud meedelen van een geldig asbestattest. De onderhandse verkoopovereenkomst moet daartoe het volgende vermelden: de datum van het attest, de samenvattende conclusie, de unieke code van het attest en een clausule die stelt dat de inhoud van dit (geldige) attest voorafgaandelijk is medegedeeld aan de koper, of, indien men hierin in gebreke is gebleven, dat dit niet is gebeurd.

Appartement

Betreft het een appartement of een kavel binnen een gebouw in mede-eigendom, dan moeten er twee asbestattesten voorgelegd worden: (1) dat van de gemeenschappelijke delen en (2) dat van de individuele kavel.

Voor de gemeenschappelijke delen gelden de verplichting en de navenante informatieplicht evenwel pas vanaf 1/01/2025. Tot dan volstaat de aanwezigheid van een asbestattest voor het private deel bij overdracht.

Vanaf 2025 zal je zowel het attest voor het appartement zelf als het attest voor het gebouw aan een koper moeten overhandigen en breiden dus ook de vermeldingen in de onderhandse verkoopovereenkomst uit.

Nietigheid

Wordt de informatieplicht niet nageleefd dan kan de koper de nietigheid van de zakenrechtelijke transactie eisen, tenzij de koper in de authentieke akte aan deze mogelijkheid heeft verzaakt en hij/zij intussen een geldig attest heeft ontvangen.

Algemene verplichting tegen 31 december 2031

Op 31 december 2031 moet elke eigenaar van een constructie met bouwjaar 2000 of ouder over een geldig asbestattest beschikken. Betreft het een appartement of een kavel binnen een mede-eigendom, dan moeten er twee attesten zijn en dus ook één voor de gemeenschappelijke delen. Tegen 31 december 2031 zal er dus ook moet er sowieso een asbestattest voor de gemeenschappelijke delen zijn.

Hoe lang is het asbestattest geldig?2023-06-06T11:44:22+00:00

Een asbestinventarisattest is maar beperkt geldig in de tijd. De standaard geldigheidsduur is 10 jaar.

Deze duur kan evenwel verkort worden als voldaan is aan de opgestelde voorwaarden in het inspectieprotocol asbestinventarisatie. “De gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie kort de geldigheidsduur van het asbestinventarisattest in tot 5 jaar van zodra er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico.

Verstrijkt de geldigheidsduur, dan vervalt (de geldigheid van) het attest automatisch.

Is een asbestattest vereist bij verhuur?2023-06-06T11:44:40+00:00

Voor het verhuren van een onroerend goed is geen asbestattest vereist.

Koopt een investeerder een woning om die vervolgens op de huurmarkt aan te bieden, moet die het n.a.v. de aankoop ingewonnen asbestattest aan (kandidaat-) huurders overhandigen.

Bij nieuwe verhuringen kan het raadzaam zijn de overhandiging van het attest formeel te laten notuleren in een clausule van de huurovereenkomst. Ook bij verhuur maakt het niet uit of het gaat om residentieel, commercieel, … vastgoed.

Gaan wij destructief te werk?2023-06-06T11:45:11+00:00

Het inventarisatieproces voor het asbestattest is “niet-destructief”, wat betekent dat de ADI de materialen identificeert die een risico kunnen vormen tijdens het normale gebruik van het gebouw. De materialen worden beschreven zonder dat er schade aan het gebouw wordt toegebracht.

Moet ik asbest laten verwijderen als ik mijn huis wil verkopen?2023-06-06T11:46:23+00:00

Asbesttoepassingen hechtgebonden en in goede staat hoeft u niet te verwijderen.

Hoe verloopt een asbestinventaris?2023-06-19T13:02:19+00:00

Samen met de opdrachtgever gaat de ADI van “Asbest-oog” een vooronderzoek uitvoeren, er wordt een opdrachtformulier conform de wetgeving OVAM ondertekend en er wordt een inspectiebezoek ingepland.

De ADI komt ter plaatse en brengt een niet-destructief inspectiebezoek aan het gebouw. Tijdens de inspectie neemt de ADI kwalitatieve en veilige staalnames volgens het inspectieprotocol en in overleg met de opdrachtgever.

Deze stalen worden door een FOD WASO erkend labo ontleed.

Alle gegevens worden in de Ovam-databank ingevoerd om tenslotte een asbestattest te genereren.

Hoeveel kost een asbestattest?2023-06-19T13:03:20+00:00

De kostprijs van een asbest attest bij Asbest-oog begint vanaf € 450 (excl. btw) inclusief 2 stalen.
Afhankelijk van de bewoonbare oppervlakte en het aantal genomen stalen tijdens de inspectie kan de prijs variëren.

Go to Top